Sölvesborgskonferensen

För några år sedan kom jag på idén att samla ihop så många socialdemokrater som möjligt i den här regionen för en spänstig diskussion om skolan. Idén förverkligades och kallas nu för tiden Sölvesborgskonferensen.

Om två månader är det dags igen.

Just nu pågår det sista men intensiva arbetet med att få färdigt programmet för konferensen. Det är ett roligt jobb. Visserligen kan det vara frustrerande när föreläsare jag vill ha inte kan just då, att de kostar för mycket för min begränsade budget eller ha svårt att ta sig fram och tillbaka till Sölvesborg en lördag. Vissa av de jag kontaktar och som inte kan ber jag sätta ett kryss för konferensen nästa år och jag försöker hela tiden ligga ett steg före.

Nu är inte allt klart än, men det känns som att jag är på väg att få ihop en bra blandning av gäster till konferensen, föreläsare som har olika perspektiv men som tillsammans kan ge oss som ansvarar för skolan på lokal nivå goda och viktiga insikter om skolan. Snart släpper jag programmet. Håll utkik efter det.

Att vi träffas och ständigt utmanar oss kring forskning och andra erfarenheter av skolan är en förutsättning för att vi som förtroendevalda ska ha förståelse för hur skolan ska ledas. Något motsättningsfullt tror jag att ju mer vi förstår och kan om skolan desto mer förtroende ger vi dem som är professionella i skolan.

Det är en viktig insikt som åtminstone jag får ju mer jag tar del av vad som tänks och skrivs om skolan av begåvade personer.

Lämna en kommentar